ششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه برگزار شد.
25 بهمن 1399
شنبه ۲۵ بهمن ، مراسم افتتاحیه ششمین همایش بین المللی روان شناسی مدرسه از سوی انجمن روان شناسی تربیتی ایران و با همکاری گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه الزهرا(س)، در دانشگاه الزهرا (س) با حضور صاحب نظران و متخصصان حوزه روان شناسی و آموزش وپرورش برگزار شد.
ششمین همایش بین المللی مدرسه در تاریخ ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه سال جاری در تالار همایش های بین المللی دانشگاه الزهرا برگزار شد این همایش با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش جناب آقای دکتر حاج میرزایی و جناب آقای دکتر زاهدی عضو محترم کمیسیون آموزش عالی مجلس شورای اسلامی و همین طور ریاست محترم دانشگاه الزهرا خانم دکتر مهناز ملانظری و ریاست محترم سازمان نظام روانشناسی جناب آقای دکتر حاتمی و اعضاء هیئت رئیسه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره تشکیل گردید.
♦️ در این همایش دکتر فریبرز در تاج استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی و رئیس همایش اعلام کرد بیشتر از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دانش آموز بعد از بیماری کووید ۱۹ قادر به حضور فیزیکی در مدرسه نیستند و هیچ آموزشی نمیتواند جایگزین آموزش حضوری شود وی با اشاره با تحقیقی که توسط OECD یعنی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با همکاری دانشگاه هاروارد روی ۳۶ کشور جهان انجام داد اعلام کرد در فرانسه ایتالیا و آلمان تا ۸۲ درصد زمان کمتری را در هفته صرف یادگیری کردند در کشور اتریش سوئیس و آلمان در مقایسه با زمان دایر بودن مدرسه ۴ تا ۸ ساعت میزان یادگیری در طول هفته کاهش پیدا کرده است از هر پنج دانشآموز یک نفر زیر ۹ ساعت در هفته مطالعه می کند .در فرانسه ۵ تا ۸ درصد دانشآموزان بعد از دو هفته تعطیلی با معلمان خود تماس نگرفتند و در امریکا ۱۳ درصد دانش آموزان بعد از سه هفته تعطیلی مدارس هیچ تماسی با معلمان خود نداشته اند. که این امر منجر به افت تحصیلی بین سی تا هفتاد درصد در دانش آموزان شده است .
?دکتر درتاج با توجه به پژوهشی که در انگلستان روی سه هزار مدیر مدرسه انجام شده بود اعلام کرد که این مدارس تنها کمتر از ۷۰ درصد برنامه تحصیلی را پوشش دادند یعنی حداقل ۳ ماه تحصیلی را نتوانستن تحت پوشش قرار دهند. در این راستا پسران نسبت به دختران عقب ماندگی تحصیلی بیشتر و بچههای مناطق محروم تا ۴۶ درصد افت تحصیلی را تجربه کردند ایشان اعلام کردند در ایران ۴ میلیون نفر از دانشآموزان عضو سامانه شاد نیستند و یا دسترسی به اینترنت و تبلت و گوشی هوشمند ندارند.
♦️ در پایان رئیس انجمن روانشناسی تربیتی ایران راهکارهای بعضی از کشورها را در دوره کرونا را برشمرد. اسپانیا از پروژه شانس دوباره استفاده کرده که در این پروژه مسائل تحصیلی دانشآموزان از طریق تلفن و به شکل انفرادی پیگیری میشود. در آلمان از خدمات معلم سیار برای راهنمایی و مشاوره دانش آموزان استفاده می شود در کشور نیوزلند بیشتر آموزش های کاغذی و چاپی رو را برای دانش آموزان تدارک دیده و در فرانسه از کانالهای متعدد رادیویی و تلویزیونی آموزشهای لازم به دانش آموزان داده میشود. در پرتغال برنامه غنی سازی آموزشی برای دانش آموزان ابتدایی در نظر گرفته شده است، در کشور پرتغال برای دانش آموزانی که امکان استفاده از اینترنت نداشتند آموزش های حضوری را تدارک دیدهاند کلاسهای حضوری به دانش آموزان با محدودیت بیشتر در نظر گرفته شده و در سوئد هرگز مدارس تعطیل نشده اند. و دکتر درتاج در پایان صحبتش اعلام کرد تداوم برنامهها آموزشی در کشور باید به گونهای باشد که در تابستان سال آینده ما بتونیم کلاس های جبرانی فشرده را به شکل حضوری برای دانش آموزان داشته باشیم. و اکنون به دلیل اهمیت موضوع دانش آموزان ابتدایی حداقل دو تا سه روز در هفته برای کلاس های حضوری بازگشایی شود.