حرفه معلمی رسالتی است به پیشینه تمام تاریخ بشریت
13 مهر 1402

حرفه معلمی رسالتی است به پیشینه تمام تاریخ بشریت؛

زیرا همواره بشر نیازمند آموختن و یادگیری است. از ابتدای تاریخ خلقت، انسان همواره در جستجوی طلب حقیقت و فهم معنای عمیق نهفته در کنه هستی است و برای پیمودن مسیر بالندگی و گذر از تاریکی‌های جهل و بی‌اطلاعی، نیازمند راهنمایی است تا روشنگر مسیر پرفراز و نشیب زندگیش باشد. معلم همانند راهبری است که روح انسان را از زنگارهای بی‌ارزش می‌زداید و با ارتقای فکر و اندیشه در بستر یادگیری و آموزش، انسانی خردمند خلق می‌کند.   در تقویم جهانی روز گرامی‌داشت مقام معلم همه ساله در ۵ اکتبر برابر با ۱۳ مهر ماه، به منظور قدردانی از زحمات تمامی معلمان و ارج نهادن بر تلاش‌های بی‌منت آنان در سراسر جهان برگزار می‌شود. این روز سالگرد تصویب توصیه نامه سازمان بین‌المللی کار و یونسکو در مورد وضعیت معلمان در سال ۱۹۶۶ است که معیارهایی را درباره حقوق و مسئولیت‌های معلمان و استانداردهایی را برای شایستگی‌های شغلی در شروع کار و آموزش های حرفه‌ای ضمن خدمت، فرایند استخدام، شیوه کار و شرایط تدریس و یادگیری تعیین کرده است. یک سال بعد در سال ۱۹۹۷ مواردی درباره مدرسان دانشگاه‌ها به این توصیه نامه افزوده شد تا پرسنل آموزشی در مراکز آموزش عالی را نیز در بر گیرد. روز جهانی معلم از سال ۱۹۹۴ گرامی داشته می‌شود و در این روز از آن سال تاکنون، در بیشتر کشورهای جهان به منظور پاسداشت جایگاه و مقام معلم جشن گرفته می‌شود.


امسال نیز یونسکو مراسم بزرگداشت روز جهانی معلم را  در مقرّ اصلی خود در پاریس برگزار می‌کند. هم اکنون چندین سال است که روز جهانی معلم،  با شعار و پیامی از سوی یونسکو همراه است. 
شعار روز جهانی معلم سال ۲۰۲۳:"معلمانی که برای آموزش کارآمد نیاز داریم: ضرورت چاره‌جویی جهانی برای رویارویی با کمبود معلم"

 پیام امسال یونسکو نیز در ویدئویی با همین مضمون در کانال انجمن منتشر شده است.
 انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران، این روز را به تمامی معلمان و آموزگاران زحمتکش و پرتلاش شادباش می‌گوید. امید است مسیرشان هموار و گام‌هایشان استوار باشد.(منبع: سایت یونسکو)

کمیسیون فرهنگی و اجتماعی انجمن روان‌شناسی تربیتی ایران